BotEugen`s Blog
boteugen.wordpress.com

David Chadwick – ZEN Aici şi Acum (III)


Nipponica

Învăţăturile lui Shunryu Suzuki

*

Un învăţăcel a întrebat :
– Un maestru zen suferă în alt fel decât învăţăceii săi ?
Suzuki a răspuns :
– În acelaşi fel. Dacă nu, nu cred că e destul de bun.

*

Odată, la o prelegere, Suzuki Roshi a zis :
– Ar trebui să facem zazen la fel ca un muribund. El nu
are nimic pe care să se bazeze. Când ajungi la acest soi de
înţelegere, nimic nu te mai poate înşela.

*

L-am întrebat odată pe Suzuki Roshi :
– Ce este nirvana ?
Mi-a răspuns :
– Să urmăreşti un lucru până la capăt.

*

Într-o dimineaţă, pe când şedeam cu toţii în zazen, Suzuki
Roshi a ţinut pe neaşteptate o scurtă cuvântare, în care a spus :
– Fiecare dintre voi e perfect aşa cum este … şi nu v-ar strica
oleacă de îmbunătăţire.

*

Într-o zi m-am plâns lui Suzuki Roshi de oamenii cu care
lucram.
El a ascultat cu atenţie. În cele din urmă a spus :
– Dacă vrei să vezi virtutea, trebuie să ai mintea liniştită.

*

Un învăţăcel, plin de emoţie, cu ochii în lacrimi, a
exclamat :
– De ce este atâta suferinţă ?
Suzuki Roshi a răspuns :
– Fără motiv.

*

La o şedinţă de întrebări cu Suzuki Roshi, la Sokoji,
un tânăr a întrebat :
– Cum trebuie să-şi petreacă timpul liber un practicant
al zen-ului ?
La început Suzuki a părut mirat şi a repetat expresia
” timp liber „. A mai repetat-o o dată, apoi a izbucnit
într-un hohot de râs.

*

Un faimos maestru japonez de zen din şcoala rinzai a
trecut pe la Sokoji ca să-l vadă pe Suzuki Roshi. După
ce au psalmodiat împreună o sutră, vizitatorul a vrut
să vadă o carte cu sutre aflată pe altar. S-a uitat la ea,
apoi, dintr-o dată, a explodat, bătând din picior şi strigând :
– Ăsta nu-i zen !
A rupt cartea în două şi a azvârlit-o pe jos.
Suzuki s-a lăsat pe vine şi a ridicat bucăţile.
– A, cartea asta cu sutre a fost dăruită templului când a
avut loc o slujbă de comemorare a unei bătrâne din altă
sectă, a zis. Aici primim orice. Psalmodiem orice.
O clipă, musafirul şi-a păstrat aerul furios, apoi Suzuki
a zis :
– Hai să bem nişte ceai.
Şi a început o prietenie care a durat până la moartea celor doi.

*

Odată, un învăţăcel l-a întrebat pe Suzuki Roshi :
– De ce aveţi perioade de zazen de patruzeci de minute,
când la cei mai mulţi dintre învăţătorii zen din America
ele durează doar treizeci de minute ? Când şed timp de
patruzeci de minute mă dor picioarele rău de tot. N-aţi vrea
să le faceţi de treizeci de minute, cel puţin în sesshin ?
Suzuki a răspuns :
– E o idee foarte interesantă. Mă gâneam că ar trebui
să avem perioade de cincizeci de minute.
După o pauză plină de înţeles, a adăugat :
– Dar poate că izbutim să ajungem la un compromis.
Hai să le facem de patruzeci de minute.

*

Un învăţăcel a întrebat :
– Este iluminarea un remediu complet ?
Suzuki Roshi a răspuns :
– Nu.

*

Răspunsul lui Suzuki Roshi la întrebarea mea ” Ce este
iluminarea ? ” a fost să râdă şi să zică :
– Ia uite ! E mintea de maimuţă ! Să încerci să înţelegi
iluminarea cu mintea de maimuţă!

*

La o prelegere, Suzuki Roshi spusese că viaţa este
imposibilă.
– Dacă e imposibilă, cum o putem trăi ? a întrebat
un învăţăcel.
– O trăiţi în fiecare zi, a răspuns Suzuki.

*

În timpul unei discuţii, cineva l-a întrebat pe Suzuki Roshi
dacă obişnuieşte să mănânce carne.
– Da, mănânc, a răspuns el.
– Buddha nu punea gura pe carne.
– Da, Buddha era un om foarte evlavios.

*

După o prelegere ţinută la cineva acasă, când toţi cei
adunaţi acolo beau ceai, gazda i-a înmânat lui Suzuki
Roshi un cartonaş şi a zis :
– Iată cum înţeleg eu prelegerea dumneavoastră.
Pe cartonaş scria ” o = 1 = infinit ” .
– E bine, i-a spus Roshi. De obicei este neglijat ultimul
simbol.

*

Pe un învăţăcel l-a descurajat faptul că întotdeauna
stările deosebite la care ajungea treceau.
– Ce rost are ? a întrebat el.
Suzuki Roshi a râs şi a zis :
– E adevărat, n-are rost. Toate aceste stări vin şi pleacă,
dar dacă stărui în practică o să descoperi că e ceva de-
desubtul lor.

*

În timpul unei prelegeri în care Suzuki Roshi a vorbit despre
precepte, a zis :
– Să nu furi. Când credem că nu avem ceva, vrem să furăm.
Dar, de fapt, toate din lume sunt ale noastre, aşa că nu-i
nevoie să furi. De exemplu, ochelarii mei. Nu sunt decât
nişte ochelari. Cui aparţin ei ? Nici mie, nici vouă, ci nouă,
tuturor. Dar voi ştiţi că bătrânii mei ochi sunt obosiţi, aşa că
mă lăsaţi pe mine să-i folosesc.

*

Într-o dimineaţă, la zazen, Suzuki Roshi a întrerupt
tăcerea, zicând :
– Sunteţi ca nişte pâini, pâini care se coc în cuptor.

*

Eram cu toţii fascinaţi de ideea de iluminare, dar
Suzuki Roshi zicea că nu e ceea ce trebuie subliniat.
Odată, într-o convorbire, m-am hotărât să atac direct
chestiunea.
– Sunt aici ca să fiu iluminat, am zis.
El mi-a aruncat o privire pătrunzătoare, apoi a răspuns
liniştit :
– Dacă îţi continui practica, iluminarea o să vină. Dar
chiar dacă nu vine, dacă practica ta e bună, e aproape
acelaşi lucru.

*

Una din femeile care studiau la Tassajara i-a spus lui
Suzuki Roshi că programul monastic i se pare greu. A
spus că întotdeauna e somnoroasă când face zazen
şi a întrebat dacă n-ar fi bine să se prevadă în program
mai mult timp pentru somn, aşa încât oamenii să poată
fi mai treji în zazen.
Suzuki a răspuns :
– Când eşti ostenit, eul ţi-e ostenit.

*

La început nu existau gustări în bucătăria de la Tassajara,
aşa că din când în când îi trimiteam fursecuri unei prietene
de acolo. Mai întâi m-am mirat că nu-mi scrie să-mi spună
ce grozav sunt. Apoi mi-am zis că tare mai sunt egoist.
Nu sunt generos; fapta mea nu e dezinteresată. Pur şi simplu
vreau ceva în schimb.
I-am spus lui Suzuki Roshi despre asta şi a zis :
– E foarte bine că ai grijă de ea, dar trebuie să ai grijă în primul
rând de tine !
Vocea i-a devenit mai puternică atunci când a zis asta, şi apoi
s-a aşezat drept în faţa mea şi a zis tare :
– Înţelegi ?

Glosar :

băţFie băţul învăţătorului (nyoi), un băţ scurt şi arcuit pe care îl poartă învăţătorul în situaţii protocolare, fie unul plat cu mâner rotunjit.

buddha (S)O făptură trezită la viaţă, cu referire atât la persoanele istorice şi mitice, ca Buddha Shakyamuni, cât şi la realitatea absolută, trezită la viaţă.

ceremonia ceaiului (cha-no-yu) – Metodă protocolară, estetică, de preparare şi de servire a ceaiului, care a apărut în Japonia prin secolul al XVI-lea.

dharma (S) Învăţătura, adevărul ori realitatea care este învăţată şi calea de abordare a acelui adevăr.

dokusan (J) – O convorbire particulară oficială cu un învăţător, termenul din zen-ul soto.

minte de maimuţă Minte îngustă, mai ales atunci când sare de la un lucru la altul, ca o maimuţă de pe o creangă pe alta.

minte mareTermen folosit de Suzuki pentru mintea de tip buddha, sau mintea care cuprinde totul, în comparaţie cu mintea mică, mărginită de discriminare şi de ideile despre sine.

nirvana (S)În budismul timpuriu, încetarea oricărei suferinţe. În zen, nirvana este percepută ca absolut nedespărţită de viaţa de fiecare zi şi de ciclurile lumeşti ale suferinţei.

okesa (J) – Veşmântul exterior, alcătuit din bucăţi, pe care îl poartă în mod tradiţional un călugăr budist.

practică – Expresia zazen-ului în viaţa de toate zilele.

roshi (J) – “Bătrân învăţător venerabil”, titlu respectuos pentru un preot sau un maestru zen. Începând cu 1966, lui Shunryu Suzuki i se spunea de obicei Suzuki Roshi. Înainte era numit de obicei Suzuki Sensei sau Reverendul Suzuki.

sensei (J) – Titlul folosit pentru învăţători şi doctori, uneori şi pentru preoţi şi alte persoane respectate.

sesshin (J) – Perioadă de izolare pentru concentrare pe zazen, de una ori mai multe zile, de obicei 5 sau 7.

shosan (J) – Ceremonie oficială de întrebări şi răspunsuri.

sumi-e (J) – Pictură japoneză făcută cu pensulă şi tuş.

sutra (S) – Discursuri ale lui Buddha, vechi scrieri budiste ori scripturi  care se psalmodiază.

tatami (J) – Rogojini japoneze de paie, rigide, cu grosime de circa şase centimentri, lăţime de un metru şi lungime de doi metri.

vid – Termen care desemnează adevărata natură relativă, interconectată, pe care o au toate, unde nimic nu are natură ori existenţă separată, stabilită, inerentă.

zazen (J) – Meditaţie zen, meditaţie în poziţia şezând. De obicei se face şezând cu picioarele încrucişate pe o pernă, dar se poate face şi pe scaun, în mers, psalmodiind ori în timpul oricărei activităţi. În zazen aşezat practicantul şade drept şi nemişcat, cu ochii pe jumătate închişi, îşi urmăreşte respiraţia, numără de la unu la zece pe respiraţie, se concentrează pe partea inferioară a abdomenului, sau pe o mantra, sau pe un koan (întrebare zen), ori “pur şi simplu şade” şi îşi lasă gândurile să vină şi să plece, fără să se agaţe de ele.

zen (J) – Şcoală budistă apărută în China, care pune accentul pe zazen, inspiraţia directă şi trăirea reală a adevărului budist în activitatea de zi cu zi.

zen rinzai (J) – Una dintre cele două principale secte zen.

zen soto (J) – Una dintre cele două principale secte zen, care pune accentul pe “simpla şedere” – sau meditaţia tăcută pentru iluminare – şi aplicaţiile ei în activitatea de fiecare zi; secta lui Shunryu Suzuki.

zendo (J) – Sală de meditaţie zen, sala de zazen.


* ZEN Aici şi Acum; Învăţăturile lui Shunryu Suzuki; Editura Humanitas; Bucureşti; 2010.
* Traducere din limba engleză de Dana-Ligia Ilin.

** SHUNRYU SUZUKI (1904-1971) a fost unul dintre cei mai influenţi maeştri spirituali ai sec. XX,
care a popularizat budismul zen în America. Preot japonez zen din şcoala soto, a predat în
Statele Unite din 1959 până la moarte. A fondat San Francisco Zen Center şi
Tassajara Zen Mountain Center. Este autorul influentei Zen Mind, Beginner` Mind (1970), o
compilaţie a prelegerilor pe care le-a ţinut la Zen Center din Los Altos, California, considerată
o lucrare clasică în domeniul spiritualităţii.

*** DAVID CHADWICK (n. 1945, Texas) a studiat gândirea zen cu Shunryu Suzuki, din 1966.
În 1971, cu puţin timp înainte de moartea lui Suzuki, a devenit preot budist. A participat mai
mulţi ani la activităţile desfăşurate de San Francisco Zen Center. Printre cărţile pe care le-a
scris se numără Crooked Cucumber : The Life and Zen Teaching of Shunryu Suzuki (1999),
o biografie a maestrului său, şi To Shine One Corner of the World : Moments with Shunryu
Suzuki (2001), reeditată în 2007 sub titlul Zen Is Right Here : Teaching Stories and Anecdotes
of Shunryu Suzuki, Author of
Zen Mind, Beginner`s Mind.

niciun răspuns to “David Chadwick – ZEN Aici şi Acum (III)”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: